Onderwerp Re:spondyZaterdag 2 Oktober 2010 
DoorZwelgje
hoihoi,

In 2005 heb ik een spondylodese operatie gehad wegens het afglijden van een ruggewervel (L4-S1). Ik kan je vertellen dat ik er behoorlijk baat bij heb gehad...de pijnen die ik voorheen had zijn verdwenen. (vrijwel gelijk al na de operatie).Ook loop ik een stuk rechter en mijn evenwicht is beter.
Qua beperkingen na deze operatie heb ik niet veel te klagen. Natuurlijk ben ik iets beperkt in bepaalde dingen zoals bukken, rekken en strekken, hardlopen, springen, maar voor mij is dit het zo'n beetje. Met zwemmen kan ik ook niet alles meer doen.
Voor sommige digen zoals plat op de grond zitten met de benen vooruit werd er gezegd dat ik dat bv niet meer zou kunnen....na enige oefening en doorzetten kon ik dit een jaar later wel.

Ik heb de eerste 3 maanden na mijn operatie in een corset gezeten waardoor ik alleen kon staan,lopen en liggen. Mij werd toen ook verteld dat de eerste 3 maanden heel belangrijk zijn voor je botaangroei e.d. Daarna kun je van alles langzaam op gaan pakken, alleen fietsen zou ik nog even heel voorzichtig mee zijn en begin dan voornamelijk op hele vlakke stukken (asvalt). Een ongelijk stukje op bijvoorbeeld een stoep vool je goed in je rug...totaal niet prettig hoor... Voordat ik pas durfde te beginnen hiermee was ik een half jaar verder.

Ik hoop dat je enigszins wat hebt aan dit verhaal. Zijn er vragen, stel ze dan gerust.
Succes met revalideren.!

Groetjes, zwelgje