Onderwerp Mijn eerste controle!Zaterdag 12 September 2009 
DoorSofietje
Hoi,

Ik heb mijn eerste controle na de plif van L4/L5 (6 augustus geopereerd) gisteren gehad. Deze was helaas niet zo positief. Ik heb nog steeds erg veel pijn in mijn been (meer dan voorheen eigenlijk nog steeds) en dat had echt al iets afgezakt moeten zijn. Zenuw heeft wel even om te herstellen nodig maar heb zoveel pijn nog en zoveel pijnstilling en nachten wakker van de pijn dat de arts toch denkt dat er nog een ander probleem is. De arts schrok er zelf wel van. Had iig al wat betere dagen of momenten moeten hebben maar de pijn blijft erg heftig.

Het gebied waar ik pijn heb wijst eigenlijk erop dat ik waarschijnlijk toch nog een probleem heb van L5/S1. Deze zag er al minder goed uit en is al behoorlijk plat. Voor de operatie is wel besproken na mijn vraag of het niet beter was om L4 t/m S1 vast te zetten omdat die er niet best uit ziet ook en omdat er een grote belasting zal zijn op dat niveau als die erboven vast zou zitten. Dat wilde ze toen toch nog niet doen omdat ik erg jong ben en het mij veel meer beperking op zal leveren. Dat kon later altijd nog als het nodig was alleen niet gedacht dat dat al zo snel zou zijn. Dus hebben ze ervoor gekozen om het gebied vast te zetten waarvan ze zeker wisten dat die kapot was L4/L5.

Nu denk de arts dat dus toch niet alleen L4/L5 een probleem was maar ook dus die eronder. Ik krijg over 2 weken een emg van S1 gebied en als die positief is dan is er een operatie indicatie voor vast zetten van L5/S1 (pas zeker na een half jaar). Maar is de zenuw nog intact dan worden er eerst nog wat blokkades geprobeerd en gaan we dat traject weer in. Als dat niet mocht baten dan is het niet onwaarschijnlijk dat een 2e operatie toch nog volgt. Die operatie zal sowieso niet eerder plaats gaan vinden dan over een half jaar dan.

Best balen want had echt gehoopt dat het meteen goed zou zijn. De redenering om niet meteen alles maar vast te zetten snap ik heel goed en begrijp ik wel maar nu misschien een 2e keer is ook wel echt balen terwijl je bedenkt dat het in 1 keer had gekunnen. Boos ben ik niet want het was zeker de moeite waard om te proberen. Ik ga eerst van deze herstellen en dan hoop ik nog steeds dat het wat af wil zakken. En mocht dat niet zo zijn dan hoop ik dat de blokkade zijn werk doet maar die heb ik al meerdere gehad en hebben niet echt mogen baten doen. Misschien nu meer geluk.

Dus toen kwam de vraag van mij of ik wat mag gaan uitbreiden in activiteit en nee helaas de komende 2 maanden moet ik zo doorgaan en dat is rusten en niet teveel bewegen. Korte stukjes paar keer lopen maar meer niet. Niet zitten en staan of zo beperkt mogelijk. Dit ook om de zenuw misschien wat rust te geven en het moet echt eerst goed vast groeien volgens hem en dat kan niet als ik blijf bewegen.

Het was een lange dag en voel het behoorlijk na het niet meer gewend te zijn. De nacht was een hel en slik me suf aan de pillen maar om het een beetje vol te kunnen houden nu. Vandaag alleen rust en morgen weer blokje om lopen.

Liselotte hoe is jouw controle geweest?

Oh ja bij mij worden er over 3 weken weer foto's gemaakt als ik bij de arts moet komen om de uitslag van emg en traject te bespreken.

Groetjes,

Sofie