Onderwerp Cervicale spondylodese Soluan en Tineke Z.Donderdag 29 Januari 2009 
DoorTineke Z.
Hallo allemaal,

Namens Soluan en mezelf wil ik jullie vertellen hoe het met ons gaat na de Cervicale spondylodese die we een paar weken terug vlak na elkaar hebben ondergaan.

Het gaat goed met ons. We doen ons best om onze rust te nemen om op die manier de botaangroei te bevorderen.

Soluan heeft een spondy op C6/C7/Th 1 gehad. Op Th 1 is niets verwijderd, maar gebruikt om het geheel van C7/C6 waar wel een cage is geplaatst, met extra schroeven te ondersteunen. Voor haar is de zaak gecompliceerder gezien het feit dat er cervicaal al eens een grote laminectomie heeft plaatsgevonden. Al komt de operatie die ze nu heeft ondergaan in grote lijnen overeen met die van mij, moet zij echter door de instabiliteit van har nek dag en nacht de nekkraag dragen en zelfs douchen met de kraag om.

Bij mij is op C5/C6 een cage met donorbot geplaatst en vastgezet met schroeven omdat een afgegleden wervel, een hernia en vernauwing van het neuroforamen dusdanige problemen gaf op het zenuwkanaal en de uittredende zenuwen dat langer uitstellen van een operatie niet bevordelijk zou zijn. Ik draag de kraag alleen bij vermoeidheid. De problemen in mijn nek bestaan al vele jaren en heb nu naast de zes schroeven in m'n onderrug er vier bij gekregen in m'n nek.

Bijkomstig probleem bij mij bestaat uit het feit dat ik in de herstelperiode van zes weken niet zelf m'n rolstoel mag voortbewegen, dus verplaats me tijdelijk (ook binnenshuis) in een elektrische rolstoel.

Foto's van m'n nek van voor en na de operatie zijn te zien op mijn web-log.

Voor mij heeft de operatie in ieder geval al zoveel verbetering gebracht dat ik geen hoofdpijn meer heb en me niet meer zo duizelig voel.

Beiden ervaren het nog wel dat wanneer we iets teveel actie ondernemen de klachten vanuit de arm terugkomen, vinden het allebei ook nog te vroeg om over het uiteindelijke resultaat te kunnen spreken. We wachten af en houden jullie op de hoogte over het verdere verloop van het herstel.

Heel veel groetjes voor iedereen
Soluan en Tineke Z.