Onderwerp Spondylolysis listhesisDonderdag 3 September 2015 
DoorEvelien81
Hoi allemaal,

Mijn rug is sinds de puberteit een zwakke plek geweest. Nooit heel ernstig maar bijvoorbeeld rond de menstruatie daar last van, zeurende pijn. Maar prima te doen! Echter, sinds mijn eerste zwangerschap 2 maal opeens een hele heftige spitaanval gekregen (kon alleen nog maar liggen en verrekte van de pijn, na paar dagen rustige oefeningen op bed en geleidelijk aan werd het steeds beter en ging het weer goed). Tussen die aanvallen door heb ik me uitstekend gevoeld zonder lichamelijke klachten. Toen ik stopte met de borstvoeding heb ik nog een keer zo'n aanval gehad maar in lichtere vorm. Daarna me weer topfit gevoeld, ben zelf sportdocent dus gewoon mijn werk etc kunnen blijven doen zonder klachten. Maar toen kwam zwangerschap nummer 2. Na 20 weken een enorme spit aanval gehad en daarvan niet meer geheel hersteld. Nadat ik weer kon lopen en fietsen etc bleef de pijn maar bestaan. Een drukkende zeurende pijn. D.m.v. fysio en osteopaat geprobeerd de zwangerschap zo goed mogelijk door te komen. Dacht steeds, als ik dadelijk eens verlof heb en ik wat meer rust heb....pijn niet over, ok dan als de baby geboren is...gewicht eraf etc....pijn nog steeds niet over.
Tijd om eens echt de oorzaak aan te pakken en niet de gevolgen. Kwam terecht bij een orthomanueel arts. Heeft mij 7x intensief behandeld want zowel mijn bekken als mijn wervelkolom zou fors scheef staan. Nu zijn we weer 6 maanden verder en het heeft niks gebaat. Sterker nog, voel me weer helemaal terug bij af. Huisarts dacht aan spondylolysis en foto bevestigt dit. Nu met spoed naar orthopeed omdat verschuiving t.o.v. foto 3 jaar geleden toegenomen maar welke graad is nog onbekend....Volgende week weet ik meer.

Heb al heel veel ervaringen gelezen met mensen die ook spondylolysis hebben maar ben vooral ook opzoek naar mensen die ervaringen hebben met deze aandoening maar dan i.c.m. gynaecologische oorzaken. Ik vind het namelijk iets te toevallig dat dit zo enorm openbaart tijdens de zwangerschappen en de hormonale periode daarna. Natuurlijk worden de banden etc dan weker maar iets in me wil nu zeker weten wat de oorzaak van de pijn is. Er zijn blijkbaar genoeg mensen die aangeven na een evt operatie niet verlost te zijn van de pijn!

Graag jullie reactie, alvast super bedankt! Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer...

Groetjes Evelien