Onderwerp HerniaZondag 24 Mei 2015 
DoorMily
Hallo lezers,

Ik ben een vrouw uit Eindhoven, 33 jaar oud. 2 kindjes van 2 & 3 jaar oud.

Na de geboorte van mijn oudste zijn de rugklachten begonnen. Pijn bij de si gewrichten (vaker rechts dan links) scherpe pijn in mijn rechterbil, uitstraling tot de knie. Diverse therapeuten, osteopaten en huisartsen bezocht, de boodschap varieerde van: koemelk allergie tot een scheefstand van het heiligbeen tot aan "het zal wel psychisch zijn". Zo in totaal 3,5 jaar aan het modderen geweest, een mri geven ze me niet zo maar. Ik ben militair, de uitslag van een mri zou wel eens gevolgen kunnen hebben voor mijn aanstelling.

Op 23 maart jl merkte ik dat mijn klachten erger werden, de pijn lag dieper, en ik begon bij persen, hoesten en dergelijke een pijn te voelen in mijn bil die ik nooit eerder had gevoeld.
Op 1 april was het zo ver, ik kon mijn bed niet meer uit. Meteen naar de Militaire arts, voorlopige diagnose een hernia. Uiteindelijke doorgestuurd naar de neuroloog, neuroloog vroeg een mri scan aan, 1 week later de uitslag. 4 versleten tussenwervelschijven, met 2 hernia's op niveau L4-L5 en L5-S1.

Nu zijn we bijna 2 maanden verder en ik ben nog altijd wel beperkt, maar niet meer zo als de eerste weken. Gevoel in mijn voet komt terug, en behalve krampen en rek in mijn boven en onderbeen lijkt alles weer normaal als ik loop. Echter, hurken gaat niet. Die kramp/rek op mijn been voorkomt dat. 9 juni mag ik naar de neurochirurg en dan hoor ik wel of een operatie noodzakelijk is.

Een aantal vragen aan jullie:

Waarom zijn rugklachten zelf geen symptoom voor een hernia terwijl 95% van alle hernia patiënten daar wel mee te maken krijgt?
Zijn er mensen hier die na de verplichte wachttijd van 6-8 weken, alsnog geopereerd zijn, en waarom is daar uiteindelijk toe besloten? Wat waren jullie klachten toen nog?
Hoe groot is de kans dat wanneer je versleten tussenwervelschijven hebt, er weer een hernia kan ontstaan al dan niet op een andere locatie?
Zijn er mensen met versleten tussenwervelschijven die hun persoonlijke zaken opzij hebben moeten zetten om te zorgen dat het verslijten stagneert? Ik volleybal bijvoorbeeld, lijkt me niet verstandig daar mee door te gaan.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes