Onderwerp spondylodese l4 l5 s1Donderdag 22 Mei 2014 
DoorDiaan34
Hoi,

Op maandag 12 mei 2014 heb ik ook een spondylodese ondergaan, ondertussen ben ik anderhalve week verder en blij dat ik t gedaan heb. Operatie is goed gegaan, ik ging om 7.30 richting ok en om 14.40 was ik weer terug op mijn eigen kamer. Ik ben geopereerd door dr. V beurden in amphia breda. Meteen na de operatie kon ik al melden dat ik pijnvrij was van alle hernias, ik had enkel last van de wondpijn waarvoor ik nog een morfinepomp had, deze heb ik op woensdagochtend laten verwijderen. Woensdagavond heb ik voor t eerst mogen lopen en dat ging goed.
donderdagochtend mocht de catheter eruit. Vervolgens heb ik die ochtend nog 2x gelopen (met rollator) met de fysio, tevens trap op en af, omdat ze dit goed vonden gaan mocht ik met het middag bezoekuur al naar huis. Ik moest ong. Een kwartier rijden naar huis, zitten doet geen pijn omdat er geen druk staat op de onderrug. Thuis aangekomen natuurlijk direct weer op bed in de woonkamer. Thuis heb ik avond en ochtendhulp om te wassen en aan te kleden omdat ik alleen ben. De eerste dag thuis( vrijdag) had ik de rollator al aan de kant, zelf lopen vond ik prettiger.
Poetsen word geregeld door thuiszorg en eten klaarmaken gebeurd door familie en vrienden. Op woensdag 21 mei komt de fysio voor t eerst thuis, opdracht is 3x per dag 1 kwartier buiten lopen daarna een uur rust. Voor de rest alleen lopen in huis waar nodig. Rug niet buigen en niet draaien. Schroeven hebben lange tijd nodig om aan te groeien. Dus bedrust is een must. Het lopen gaat erg goed, de wond is goed aan het herstellen dus met een beetje geluk over een paar dagen voor t eerst douchen. Op woensdag 21 mei is t ook met een beetje hulp voor t eerst gelukt om zelf een broek aan te trekken. Als hulp heb ik wel een grijptang want zonder ben je in t begin helemaal nergens....tenslotte laat je juist nu alles vallen. Al met al heb ik geen spijt van deze operatie, t enige wat ik nu nog voel zijn wat tintelingen in mijn linkerbeen maar dat schijnt vrij normaal te zijn als je een jaar lang met 3 hernias hebt gelopen. Mocht iemand iets willen delen en/of vragen dan hoor ik t graag, ik heb namelijk zelf gemerkt dat ik veel op wilde zoeken maar toch niet overal antwoorden op kon vinden.