Onderwerp Re:klachten door facetgewrichtenMaandag 10 Februari 2014 
DoorJanneke van Harten
Dag Liek,
Toen ik je verhaal las dacht ik, hé dat komt me bekend voor! In 1992 al zijn bij mij de wervels L4-L5-S1 vastgezet. Sinds mei vorig jaar heb ik weer echte klachten. Daarvoor ook wel genoeg gevoeld maar nu was het de pijn net zoals toen. Dat weet je meteen. Ik liep al een poosje bij de huisarts maar die kon niet vaststellen dat er iets met de rug mis was. Uiteindelijk kwam ik vorig jaar via de neuroloog en de neurochrirug in het UMC terecht. Wat is er nu aan de hand? Tussen de wervels L3 en L4 en waarschijnlijk ook bij L3 en L2 zitten de zenuwen klem waardoor er een kanaalstenose is ontstaan. Verder nog een verschuiving van L3-L4. De orthopeed in het UMC heeft op 9 december voorgesteld: De onderste drie vastgezette wervels halen we los door de pen te verwijderen en dan plaatsen we een nieuwe pen voor 9 à 10 wervels.....Dit willen ze doen ivm de vele facetgewrichtjes en de artrose die ik heb en om narigheid in de toekomst te voorkomen. Met dit alles was ik niet blij want het is mijn zesde rugoperatie. De wachttijd is 9 maanden!!!!!! De pijn in de rug valt wel mee maar die in de benen is het ergste. Volgende week heb ik een gesprek met de orthopeed. Misschien dat de operatie eerder kan. Dat het nodig is lijkt me duidelijk want mijn knieprothese van 14 jaar oud moet over een jaar of zo ook vervangen worden. Dat doen ze niet als de rug zo 'zwak' is. Ik weet niet of je aan mijn verhaal wat hebt maar delen is belangrijk. Hoe is het nu met jou? Groet, Janneke.