Onderwerp Gehandicapt en toch auto rijden zeer belangrijkDinsdag 8 December 2009 
DoorAndré
Hallo
Ik ben André tot 2 jaar geleden kwam ik regelmatig op bezoek op dit forum ( lees mijn info ) maar door het vele dokteren weinig tijd om hier wat achter te laten.

Ik heb ook een abonnement op de mail van de Support beurs die volgend jaar weer in de jaarbeurs wordt gehouden.
Ik heb de laatste jaren altijd met een bus gereden met grijs kenteken maar omdat ik hier niet meer in kon komen vanuit mijn rolstoel, en een aanpassing op de auto kreeg ik niet vergoed.
Waarom weet ik nu nog niet maar om van het gezeur af te wezen en weer mobiel wilden zijn, heb ik een gewone auto Fiat Doblo met geel kenteken gekocht waar je buiten de btw ook BPM voor moet betalen van een paar duizend euro.
Deze auto was niet leverbaar met een automaat dus moest er een click & Go ingebouwd worden (kosten ruim 2000 €)
wat ook niet door de WMO werd vergoed, want dan had ik maar een andere auto moeten kopen die wel met automaat leverbaar was.

Nu kwam ik de volgende mail tegen: Lees dit goed Duimen omhoog, goed

BPM terug?
In Support Magazine 5 las je het verhaal van Hans Morisson die zich inzet om BPM terug te vorderen op auto’s met een geel kenteken. Het geval is namelijk dat alleen mensen die gebruik maken van een hulpmiddel én rijden in een auto met grijs kenteken geen BPM hoeven te betalen bij de aanschaf van een auto. Hans vindt dat onrechtvaardig. Mensen die in een geel kenteken auto rijden, hebben immers de auto net zo hard nodig en zijn niet noodzakelijk minder beperkt dan de berijders van grijs kenteken auto's. Een aantal weken geleden werd hij uitgenodigd op het Ministerie van Financiën om daar nogmaals zijn verhaal te houden.

Trage ambtenaren
Hans: “Het schijnt moeilijk te zijn om deze ambtenaren aan het verstand te peuteren dat het onderscheid volkomen arbitrair is. Het is volstrekt duidelijk wanneer je een auto nodig hebt om met je functiebeperking te kunnen reizen. Je hebt dan namelijk een Gehandicaptenparkeerkaart. De instanties die zich daarmee bezighouden, maken helemaal geen onderscheid tussen de twee soorten kentekens. Nu is het zo dat mensen die wel een beperking hebben, maar niet in een busje rijden, vele duizenden euro meer betalen bij de aanschaf van hun auto.”

Meld je aan
Hans is het spuugzat en wil via het gerecht zijn gelijk gaan halen. Als hij in het gelijk wordt gesteld, kom jij wellicht ook in aanmerking voor teruggaaf van de BPM. Uiteraard maak je meer kans op teruggaaf als je jouw stem laat horen. Stuur daarom een e-mail naar actiebpm@hotmail.com met daarin de tekst: Ik wil geen BPM betalen op mijn auto met geel kenteken, want ik heb een functiebeperking. Sluit af met uw naam en uw woonplaats. Hans zal alle mails verzamelen en in een petitie aanbieden aan staatssecretaris De Jager.

Ik heb hier alvast op gereageerd en iedereen moet het voor zich zelf weten maar wij als gehandicapten worden al op zoveel dingen gekort, dus misschien kunnen we hier toch nog iets van de overheid terug krijgen.