Onderwerp Koppelen in auto lastig? Inbouw semi-automaat!Zondag 13 Juli 2008 
DoorWebbie
Door aanhoudende pijn door een bulging disc was rijden in mijn - zojuist aangeschafte Teleurgesteld, bedroefd - handgeschakelde auto pijnlijk. Na wat pogingen gedaan te hebben om de huidige auto in te ruilen voor een automaat (zeer duur als je 'm net gekocht hebt) kwam in op de mogelijkheid om een Click 'n Go systeem in te bouwen.

Dit systeem bedient het koppelingspedaal voor je. Er zit een knopje op de versnellingspook en als je die indrukt word het koppelingspedaal ingedrukt. Een elektromotor die onder de motorkap komt trekt via een kabel aan het koppelingspedaal. Bij lage snelheden, remmen of lage toeren gaat de koppelingspedaal ook naar beneden, vergelijkbaar bij een automaat.

Inbouw is in 1,5 dag gedaan en kost tussen de 1000 en 1500 euro. Voordeel is wel dat je het systeem kunt overzetten op een andere auto en dat de oorspronkelijke auto alleen een gaatje in de versnellingspook heeft (vervanging is niet duur..) en dus prima verkoopbaar blijft. Daarnaast: als het systeem onverhoopt even niet werkt zit alles er nog en kun je op de 'traditionele manier' door blijven rijden.

Mijn ervaring is dat het echt even wennen is, ik heb jaren geleden in Amerika 4 maanden in een automaat gereden, maar dit is toch anders. Vooral het hele fijne werk zoals inparkeren vereist handigheid (heb ik ook bij een automaat), maar vooral bij veel schakelen bij files en in de stad is het een uitkomst..

Meer info : Google even op Click 'n Go en je ziet de importeur en inbouwers. De huidige importeur is www.modacq.nl en ik heb 'm in laten bouwen bij www.autobedrijfedhemink.nl (aanrader!).
(Mogelijk zijn er overigens andere leveranciers; deze zijn uiteraard welkom zich te melden, het gaat me even om het principe van het systeem, niet het merk.)