Onderwerp Vaccinatie buiktyfus na spondylodeseMaandag 7 Juli 2008 
DoorJessika
Hoi,

Bij het voorbereiden van mijn zomervakantie naar Ecuador en het uitzoeken van mijn entingen moest ik opeens aan een tip denken die ik hier met jullie wil delen. Toen ik enkele jaren geleden naar Cuba ging liet ik me vaccineren tegen de standaard ziektes, DTP en Hepatitus A+B. De arts stelde standaard vragen bij de intake, o.a. of ik een vaatprothese of paecemaker had. Nee dus, maar ik vertelde hem terloops dat ik wel schroeven en een cage in mijn rug had (spondylodese-operatie). Hij raadde me aan om ook een enting tegen buiktyfus te nemen. Buiktyfus (door salmonella-bacterie) krijgen heel veel reizigers, normaal heb je dan heftige diarree, iedereen kent het wel van de vakanties in Turkije of Egypte. Als je echter een 'lichaamsvreemd voorwerp' in je hebt, zoals een paecemaker of kunstheup, dan kan de bacterie zich daaraan hechten, waardoor hij niet meer uit je lichaam verdwijnt, of je heftige infecties krijgt. Bij een cage of schroef in je rug kan dat dus ook gebeuren. Het gevaar is dan dat de bacterie via de schroef in je ruggemerg terecht komt. De meeste vaccinatie-artsen weten dit niet, en vragen dus wel naar de pacemaker of kunstheup, maar niet naar andere materialen.

Als je dus een spondylodese met lichaamsvreemd materiaal hebt gehad, en je gaat naar risicolanden (www.vaccinatiesopreis.nl/25.html), vraag dan zelf gewoon om de buiktyfus-vaccinatie. Hij is drie jaar geldig en wordt net als de andere vaccinaties vaak volledig vergoed door je zorgverzekeraar.
En baat het niet dan schaadt het niet toch Glimlach

Fijne vakantie alvast voor de mensen die nog weg gaan,
Groetjes Jessika