Onderwerp StresscounsellingMaandag 10 December 2007 
DoorMarianneke
Definitie

Stresscounselling is een laagdrempelige vorm van communicatie, erop gericht om mensen door een proces heen te begeleiden, waarin ze gaandeweg ontdekken gaat om manager van hun eigen problemen te worden. Ook hoe ze zichzelf effectiever kunt helpen bij het inrichten van hun eigen leven. Onthaasting en het hervinden van geestelijk en lichamelijk evenwicht zijn hierbij zeer belangrijke begrippen.

De draagkracht vergroten en de draaglast verkleinen

Wie is Marianneke Beurskens?
Ik ben achtenvijftig jaar, tweeëndertig jaar gehuwd en twee kinderen waarvan onze zoon eenendertig verstandelijk gehandicapt en onze dochter gezond dertig. Al vijftig jaar ben ik chronisch rugpatiënt scoliose, veel pijn en chronische hartklachten. Benutte mijn onbenutte kansen en studeerde in moeilijke en bedlegerige tijden psychologie; klinische psychologie en filosofie. Ben beroepsmatig musica(organiste, dirigente zangeres) geweest en kon door mijn gezondheid dit vak niet meer uitoefenen. Studeer momenteel stresscounselling.
Ik ben ervaringsdeskundige en op vele vlakken thuis. Ook heb ik gemerkt dat de begeleiding van chronisch zieken; mensen met een traumatische ervaring; stervensbegeleiding en rouwverwerking; ouders van verstandelijk gehandicapte kinderen en relatieproblemen mij trekt. Ondanks dat deze ervaringen op alle levensfronten ingrijpen bij mensen, vinden ze vaak een nieuw evenwicht. Daarvoor heb ik heel veel bewondering, dat vind ik supersterk. Het boeit mij ook om deze mensen te mogen begeleiden.

Met welke vragen komen mensen bij me?
Dat is heel breed. Enkele veel voorkomende vragen die chronisch ziekenen getraumatiseerde mensen mij stellen met betrekking op het omgaan met:
· Deze ziekte en de onzekerheden die erbij horen.
· Relatieproblemen (partners en kinderen).
· Angsten en depressieve gevoelens.
· Het stellen van grenzen (wat wil en wat wil ik niet meer en wat kan ik).
· Hoe ga ik met de beelden om die de mensen van mij maken.
· Hoe ga ik met negatieve kritiek van anderen om.
· Pijnklachten.

Bij pijnbestrijding wordt vaak gedacht aan medicatie en fysiotherapie. Maar ik kan mensen ook strategieën aanreiken om met pijn om te gaan. Dat kan heel heilzaam werken. Bij bevallingen zijn we dat gewend: denk maar aan puffen/zuchten, meegaan met de pijn als ware het een golf in plaats van ertegen te vechten. Met dergelijke technieken verlicht ik zelf mijn pijnklachten.

Wat houdt een behandeling bij een stresscounsellor in?
Allereerst houd ik een intake-gesprek. Daarin inventariseer ik de vragen van de cliënt (wat wil en heeft hij/zij nodig) en probeer ik erachter te komen wat voor mens voor me zit. Hoe is de gezinssituatie wie staat er nog meer om hem/haar heen, wat zijn de klachten en wat zijn de sterke en zwakke kanten van de cliënt en zijn omgeving. Vervolgens bespreek ik met de cliënt of hij/zij bij mij op het juiste adres is, of dat het beter is om de cliënt door te verwijzen. Vervolgens stel ik een behandelingsplan op en dan gaan we aan de slag. In het begin zie ik de mensen een keer per week of twee weken. Later wordt het steeds minder totdat alleen nog een begeleidingsgesprek nodig is.
Er wordt regelmatig geëvalueerd en dan stel ik de cliënt de vraag of hij/zij vindt dat de behandeling helpt. Zonodig wordt het behandelingsplan aangepast.

Chronisch zieken en getraumatiseerde mensen, of mensen die in de rouwen vanwege het verlies van een geliefde of een echtscheiding krijgen vaak te horen: “Leer er maar mee leven; het is lang genoeg geweest; we zijn al twee jaar verder.” Voor de rouwenden is dit ‘pas twee jaar verder’. “Je moet het nu maar eens een plaats geven”.
Maar wat is dat, een plaats geven? Eigenlijk is dat niets anders dan je ziekte, trauma, of rouwverwerking integreren in je levensverhaal en op zoek gaan naar een nieuw evenwicht; Draagklacht vergroten, en de ervaren draaglast verkleinen, zodat er een nieuwe balans ontstaat. Kortom, je persoon verandert niet, maar jij als gehele mens.
Een stresscounsellor kan je helpen bij het vinden van een nieuw evenwicht.

Wat is de meerwaarde van een behandeling bij een stresscounsellor?
Ik kan je een andere insteek dan de lichamelijke zorg geven. Het is heel belangrijk dat een cliënt zich in balans voelt. Regelmatig krijg ik reacties van artsen en deskundigen; “Je doet het goed”. Dan bedoelen ze niet dat ik niet klaag of moeilijk doe. Ze bedoelen dan eigenlijk dan ik het goed doe voor mijn omgeving, maar ook voor mezelf.

Welke voordelen heeft de partner als hij/zij naar mij komt?
Partners van chronisch zieken worstelen vaak met de vraag: “Hoe blijf ik partner en word ik niet verzorger? Hoe combineer ik die twee rollen?” Zij zorgen heel goed voor cliënten en vergeten daarbij vaak voor zichzelf te zorgen. Zij gaan dan over hun grenzen. Ook deze mensen kunnen bij mij terecht en hebben behoefte om hun angsten, verdriet en zorgen en hun ervaringen te delen. Als je chronisch ziek bent of getraumatiseerd of rouwt dan doe je dit niet alleen. Het heeft een grote impact op de mensen om je heen, zoals je partner, je kinderen, je vrienden en familie.

Afspraak voor een consult met Marianneke Beurskens kan worden gemaakt.
In het briefhoofd ziet u de verdere gegevens.

Tot ziens!

Marianneke Beurskens