Onderwerp Over het Zorgboek HerniaZondag 9 April 2006 
DoorDolf Dijkstra
Dit boek kan een positieve bijdrage leveren aan mensen die een beginnende hernia hebben. Na weken van pijn weet ik dat er vele verschijningsvormen zijn. Wat mij echter verbaasd is dat ik sportte 10 kilometer joggen) regelmatig yoga oefeningen deed, en bij spierpijn even rust nam maar ook weer oplette om die bepaalde delen weer soepel te krijgen. Regelmatig ging ik langs bij een osteopaat waar ik veel baat bij had. Ik zette bepaalde dingen 'vast' die hij door zijn kunde weer los wist te krijgen. Het hielp echt. Kortom ik dacht goed bezig te zijn.

Omslagpunt
Tot ik opeens een lichte pijn diep en mijn bil kreeg. Dit had ik al eens eerder gehad en was ook weer verdwenen. Waarschijnlijk 'stress' ofzo. Maar de steken werden steeds erger.Dus meer wandelen, meer yoga oefeningendoen enz om weer soepel te worden.

Dokter
Uiteindelijk op een maandag naar de dokter. Mogelijk een hernia! Afspraak fysio op vrijdag. Donderdag een blik in de spiegel op mijn 'atletisch' lijf voor het douchen en ik zie dat mijn bovenlichaam ongeveer 5 centimeter uit het lood staat. Dwangstand! Om de pijn te vermijden. Het zit zo vast als een huis

De week daarna 4 keer naar de fysio, trekken en duwen. geen vooruitgang. De laatste keer kon ik bijna niet meer lopen. Fysio in overleg met huisarts afspraak gemaakt met neuroloog van Wensen in Rijnstate Arnhem. Ook snel een MRI scan kunnenn maken. Reslutaat: geen grote hernia. Bewegen, wandelen, fietsen. Ik krijg mijn been nog niet eens over het zadel!

ik wilde dolgraag bewegen maar de pijn hield me tegen. Toen nog op een stoel geklapt omdat de armleuning afbrak waarop ik steunde om overeind te komen. Uiteindelijk lig ik in bed beneden. Nog eenmaal een kleine beweging gemaakt waardoor ik en helse pijn moest doorstaan van zo'n anderhalf uur (in oorlogstijd hadden ze me uit mijn lijnden mogen verlossen. DE buren moeten gedacht hebben dat er iemand levend werd gevild.

Wat ik maar wil zeggen is dat het lijkt of bewegen uiteindelijk alles oplost. In dit boek wordt niet ingegaan op gevallen zoals ik. Als ik uit bed kom om te bewegen moet ik dit bezuren met anderhalf uur pijn. Is dat normaal?
Wat ik ook mis is hoe een hernia nu eigenlijk kan ontstaan.
Ik heb ontzettend veel pijn gehad en nu besloten voor een operatie. Dinsdag a.s. is het vooronderzoek en ik hoop zsm behandeld te worden.
Ik wil dolgraag weer verder leven en bewegen en heb er ook vertrouwen in.

Het boek leest lekker weg maar ik mis wel een verhaal van iemand die door de 'hel' is moeten gaan (evenals mijn familie).
Ik gebruik nu diazepan 5 mg, paracetamol en morfine 20 mg (schijnt nogal zwaar te zijn) en nog heb ik af en toe veel pijn. En die zit zeker niet tussen mijn oren.

Ik houdt jullie op de hoogte en ik zou iederen adviseren het boek aan te schaffen. Zie bovenstaand verhaal maar als aanvulling.

Dolf